Äänittäminen vastaanotolla

Suomessa tietosuojavaltuutettu on ottanut kantaa siihen, että asiakkaalla on oikeus äänittää lääkärin kanssa käyty puhelu tai lääkärin vastaanottokäynti kertomatta sitä edes lääkärille.

Miksi vastaanotto tulisi äänittää?

  • Potilas voi haluta dokumentin, jos hän pelkää, että tulee mahdollisesti kohdelluksi epäasiallisesti.
  • Potilas ei välttämättä muista kaikkea ja haluaa myöhemmin kuunnella, mitä lääkäri sanoi.
  • Kanta-tiedoissa on valitettavan usein virheitä; nauhoitteen avulla voi todistaa, mitä puhelussa tai vastaanotolla todellisuudessa sovittiin tai todettiin.
  • Puoliso tai muu omainen ei pääse vastaanotolle mukaan ja haluaa yhdessä potilaan kanssa käydä läpi vastaanoton tapahtumat.
  • Lääkäri haluaa purkaa potilaalta lääkityksiä, mutta sille ei löydy päteviä perusteita.

Luottamuksen säilyttämiseksi voi olla hyvä, että potilas kertoo lääkärilleen etukäteen aikovansa äänittää puhelun tai vastaanottokäynnin.

Lääkärillä on enemmän velvollisuuksia kuin potilaalla. Stressaantuneenakin lääkärin tulee hallita hyvät vuorovaikutustaidot ja muistaa, että hän on potilasta varten. Potilaalla on oikeus olla väsynyt, kipeä ja kärsimätön.

Teksti Kipumatkalla